Tips voor gezonde botten

Onze botten zijn ontzettend belangrijk. Zorg jij goed voor je botten of heb je eigenlijk geen idee hoe je dat kunt doen? In deze blog lees je alles wat je moet weten over je botten, en vooral: hoe je ze gezond en sterk houdt. Gezond tot op het bot, dat is ons streven.

Lekker bewegen

Lichaamsbeweging is goed voor je botten. Het maakt ze niet alleen sterker, maar zorgt er ook voor dat je lichaam en botten flexibel blijven. Geen zorgen: je hoeft heus niet ineens een marathon te gaan lopen. Je botten profiteren namelijk al van lichte beweging zoals een half uur wandelen of twee keer (rustig) zwemmen per week.

Let op je gewicht

Probeer het juiste gewicht voor jouw leeftijd en lengte aan te houden. Iedereen verschilt, en het ideale lichaamsgewicht waarop je je fit en gezond voelt dus ook. Het is belangrijk om te onthouden dat uitersten nooit goed zijn. Bij overgewicht hebben je botten te maken met extra ballast. Hierdoor verslijten de botten sneller en worden ze ook sneller zwak. Ondergewicht is ook niet goed. Wanneer je te licht bent haalt het lichaam gedwongen energie uit het spierweefsel, waardoor het calciumgehalte in de botten afneemt. Streef dus altijd naar een gezond gewicht.

Niet te veel frisdrank

Af en toe een glas frisdrank kan niet veel kwaad, maar drink er niet teveel van. Deze suikerhoudende drankjes bevatten een vorm van zuur die een directe aanval is op de gezondheid van je botten.

Vitamine D

Vitamine D is belangrijk voor sterkte botten. Het zorgt ervoor dat je lichaam het calcium wat binnenkomt via voedsel goed opneemt. Je kunt vitamine D eventueel aanvullen met een supplement.

Vitamine K

Huh, vitamine K? Jazeker, het bestaat echt. Vitamine K is een goed hulpmiddel om botweefsel te herstellen. Je botten worden sterker en krijgen een grotere dichtheid. Botten bestaan natuurlijk uit ‘levend weefsel’ dat af en toe geregenereerd moet worden.

Vitamine K zit onder andere in de volgende voedingsmiddelen:

  • Spinazie
  • Broccoli
  • Snijbiet
  • Kropsla
  • Waterkers

Zuivel 

Melk is verrijkt met vitamine D en calcium, en kan hierdoor erg goed voor je zijn. Kan je niet tegen koemelk? Deze producten zijn ook rijk aan calcium:

  • Griekse yoghurt
  • Tofoe
  • Zalm
  • Tahini

Niet vaak rood vlees eten

Rood vlees is rijk aan dierlijke proteïnen. Deze zorgen ervoor dat er zuren in de bloedbaan vrijkomen die de lichamelijke opname van calcium neutraliseren. Dit houdt in dat het calcium niet goed door de botten kan worden opgenomen. Toch zin in een stukje vlees? Probeer dan wat eens mager vlees als kip en kalkoen.

Hoe houd jij je botten sterk en gezond?

Liefs,
Anne

 

P.s. Ben jij ook al aan het snotteren? Lees mijn blog van vorige week over verkoudheid, en hoe je er zo snel mogelijk van af komt.