Tips voor een actieve herfst

Het is buiten steeds kouder en het wordt iedere dag eerder donker, en als je buiten bent kun je ook nog eens verrast worden door een regenbui of een herfstige storm. Of je het nou heerlijk vindt om in de frisse herfstlucht te wandelen of sporten, of er al tegenop ziet om naar buiten te gaan… Ik heb tips voor je om dit najaar toch actief door te komen.

Maak je eigen sportschool – in huis!

Geen zin om door de regen of kou naar de sportschool of -training te fietsen? Maak dan een kleine sportschool van je eigen huis. Je hoeft heus niet direct allemaal sportapparatuur aan te schaffen. Met een setje gewichten, een springtouw en een bal kun je al heel veel verschillende oefeningen doen. En blijf je nog droog ook.

Zoek een online training op

Op internet zijn genoeg gratis thuistrainingen te vinden, zo ook op YouTube. Zoek iets wat jou leuk lijkt en waar meerdere lessen van online staan. Zo heb je meteen een complete work-out voor de komende weken. Of je nu zin hebt in een relaxte yogasessie of intensieve training; er is online genoeg te vinden.

Gebruik de trap als work-out

Traplopen is heel goed voor je lichaam. Ren een paar keer de trappen in je huis op en neer of gebruik gewoon eens de trap op werk in plaats van de lift of roltrap. Ook steppen is goed voor je gezondheid. Dit kun je makkelijk doen op de onderste trede. Lekker bezig!

Beloon jezelf

Totaal geen zin om te sporten of actief bezig te zijn, maar heb je toch een work-out gedaan? Beloon jezelf! Of het nu met een sauna na het sporten is, of een warm bad met je favoriete bruisbal [link webshop].. je hebt het verdiend. Lekker bezig!

Wat doet het weer?

Zin om lekker buiten te bewegen? Check van tevoren wat de weersvoorspelling is, voordat je nét door een hoosbui rent. Het weer kan alsnog omslaan, de herfst blijft onvoorspelbaar. Maak je trainingsrondje iets korter zodat je sneller thuis bent als het weer toch omslaat.

Draag laagjes kleding

Hoe aantrekkelijk het soms ook lijkt om een dikke trui aan te trekken als je buiten gaat sporten; doe het niet. Je kunt beter meerdere dunne lagen kleding dragen. Een laag direct op je huid zodat het vocht afgevoerd wordt, een tweede laag om je warm te houden en een wind- en waterdicht jack als derde laag. Zo blijf je warm en ben je beschermd tegen alle weersomstandigheden.

Wees zichtbaar

Erg belangrijk: zorg dat je goed te zien bent als je buiten sport. Sport op routes met goede verlichting en draag een armband die licht geeft.

Doe de warming-up binnen

Het is extra belangrijk om je spieren goed op te warmen als het buiten kouder is. In de kou raak je namelijk sneller geblesseerd. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Begin dus binnen al met je warming-up zodat je de kans op een blessure minimaliseert.

 

Hoe zorg jij ervoor dat je voldoende beweging krijgt dit najaar?

Liefs,
Anne