Tips om het kerstdiner gezonder door te komen

De kerstdagen komen eraan, wat waarschijnlijk betekent dat je de lekkerste gerechten voorgeschoteld krijgt. Je wil genieten van al dat lekkers, maar misschien wil je ook proberen het iets gezonder te houden dan eerdere jaren. Precies hiervoor heb ik een paar kleine tips & tricks die je hierbij kunnen helpen!

Neem geen broodjes met kruidenboter

Hoe verleidelijk het ook kan zijn, doe het niet! Een stokbroodje met een royale laag kruidenboter is natuurlijk heerlijk om mee te beginnen, maar hiermee krijg je veel koolhydraten binnen. En dat is zonde, want het diner moet dan nog beginnen. Toch een voorafje? Zet wat olijven op tafel. Ook erg lekker.

Wissel elk glas wijn af met een glas water

Op deze manier drink je de helft minder alcohol tijdens kerst dan je normaal zou doen. Deze kleine aanpassing kan flink wat calorieën schelen.

Houd rekening met het diner

Neem de dag van het kerstdiner een lichte lunch en laat tussendoortjes achterwege. Ga lopend of met de fiets naar de locatie van je diner als dit dichtbij is. Zo zijn de calorieën van het eerste drankje alweer verbrand.

Eet groente in plaats van vet vlees

Salades en andere groenten kun je onbeperkt eten. Probeer niet te veel vlees, vis en bijgerechten als rijst, pasta en patat te eten tijdens het kerstdiner. Deze producten bevatten veel koolhydraten en wakkeren je honger aan.

Zo min mogelijk sauzen

Probeer zo min mogelijk sauzen, jus en andere vette toevoegingen te eten. Gebakken aardappels zijn ook heerlijk zonder mayonaise en op het toetje kun je de slagroom achterwege laten. Meer smaak toevoegen aan het gerecht? Doe dit dan met kruiden.

Probeer langzaam te eten

Wist je dat het gevoel van verzadiging pas na 20 minuten komt? Als je te snel eet, eet je meer dan eigenlijk nodig is. Bovendien ook zonde, mocht je een kerstdiner hebben met meerdere gangen. Je wil elke gang proeven zonder vol te zitten, toch?

Gebruik kleinere borden

Wanneer je op een groot bord opschept ben je eerder geneigd om veel op te scheppen. Soms zelfs meer dan je op kunt. ‘Zijn ogen zijn groter dan mijn maag’ en dat is natuurlijk niet de bedoeling. Eet, waar mogelijk, van kleinere borden. Zo schep je minder eten op en denken je hersenen sneller dat je vol zit.

Met deze tips kom je het kerstdiner hopelijk iets gezonder door. Hoewel het belangrijk is om op je voeding te letten, is het ook belangrijk om te genieten van een gezellig diner tijdens kerst. Het is tenslotte maar één keer per jaar kerst, dus probeer je niet teveel zorgen te maken.

Hoe ziet jouw kerstdiner er dit jaar uit?

Liefs,
Anne