Blue Monday… wat helpt tegen een winterdip?

Het is vandaag de derde dinsdag van januari, in de media ook wel Blue Monday genoemd. Volgens de Britse psycholoog Cliff Arnall is de maandag van de laatste volle week van januari de dag waarop de meeste mensen zich treurig, neerslachtig of weemoedig voelen. Dit zou te maken hebben met mislukte goede voornemens, het ver weg lijken van vakanties en de nog donkere dagen. Waarom de maandag? Dit is voor veel mensen de eerste dag van de werkweek. Dat is weer even wennen, na een leuk weekend. Een winterdip is sowieso niet heel ongebruikelijk deze periode van het jaar. Ik deel tips en tricks om de strijd met de winterdip aan te gaan. 

Begin de dag met een ontbijt

Eén van de belangrijkste tips die ik mee kan geven: begin de dag met een goed en gezond ontbijt. Hierdoor krijg je de energie die je nodig hebt om te starten aan de dag. Als je je ontbijt overslaat gebruik je gedurende de dag veel reserves, waardoor je minder energie overhoudt.

Gun jezelf daglicht en buitenlucht

Misschien heb je helemaal geen zin om naar buiten te gaan in de kou, maar probeer het toch te doen. Frisse lucht is ontzettend goed voor je en van daglicht krijg je ook een oppepper. Ga je in het donker van huis en kom je ’s avonds in het donker weer thuis? Probeer je pauzes dan buiten te besteden. Even een rondje lopen, een frisse neus halen. Er zijn vast collega’s of andere mensen in de buurt die met je mee willen. En anders kun je een fijn muziekje opzetten, of een interessante podcast. Bewegen is goed tegen je winterdip. Buiten sporten is lekker, maar een flinke wandeling doet ook al goed. Zo ben je gelijk gezond bezig.

Blijf gezond eten

Als je last hebt van een winterdip bestaat er een grote kans dat je eigenlijk alleen maar zin hebt om op de bank te gaan liggen. Lekker onder een dekentje kruipen met Netflix aan. Chocola, chips en andere ongezonde dingen eten. Helaas wordt je dip hier alleen maar erger van, omdat je hierna misschien wel van jezelf baalt. En het ongezonde eten doet niks goeds voor je lichaam. Probeer dus op je eten te (blijven) letten en neem groente of fruit als snack. En eet elke avond een normale, gezonde maaltijd. Je zult zien dat je al snel meer energie krijgt. En laat dat nu precies zijn wat je nodig hebt.

Vitaminepillen

Hoe gezond je ook bezig bent in de winter, soms kan je lichaam extra hulp gebruiken. Ik neem zelf bijvoorbeeld vitamine D-supplementen in de winter. Deze neem ik ’s ochtends in bij het ontbijt. Door het gebrek aan zonlicht is de kans groter op een tekort aan vitamine D en dat heb je dan alvast aangevuld. Zo zijn er supplementen voor veel verschillende vitamines en mineralen. Ga naar jouw DA drogist voor persoonlijk advies.

Iets om naar uit te kijken

Zorg ervoor dat je iets leuks hebt gepland om naar uit te kijken. Plan bijvoorbeeld een dagje uit, een weekendje weg of koop tickets voor het museum waar je al zo lang heen wil. Het doet altijd goed om ergens naar uit te kunnen kijken. Als je last hebt van een winterdip heb je misschien niet zoveel zin om naar buiten te gaan, laat staan om leuke dingen te doen met vrienden. Probeer het toch te doen! Spreek af met vrienden en je zult zien dat je hier alleen maar energie van krijgt.

Wat zijn jouw tips tegen een winterdip?

Liefs,
Anne